Wednesday, October 27, 2010

Saya, "Accident", "Ketukan Abah" dan "Khaulah Binti Tsa'labah"...

*Ketika posting ini ditulis, baru 6 jam selepas saya terlibat dengan kemalangan jalan raya. Pedih di hati masih terasa, rasa terkejut pun masih bersisa. Mengimbau balik detik-detik sebelumnya amat penting bagi saya untuk diambil daripadanya hikmah dan pengajaran. Saya cuba berkomunikasi dengan hati melalui pena, agar hati saya tidak mati dek kerana putus asa dengan takdir Allah. Mungkin ada sesuatu yang saya dapat kongsikan dengan sahabat-sahabat semua demi sebuah pembaikan.

Kaki saya menakah laju ke kereta... pagi ni saya keluar agak lewat. 7.50a.m. Kepala saya berbinar memikirkan reaksi ustaz lutfi (pensyarah madah fiqh jinayat) melihat kepada pelajar yang masuk lewat. Sebelum itu di bilik asrama pelajar perempuan, saya leka membuat persiapan presentation untuk subjek "Banking and Security" yang dijadualkan pada pukul 10a.m nanti. Fikiran saya berserabut memikirkan apa yang boleh saya usahakan untuk memahamkan kawan-kawan nanti. Tiada siapa pernah mengedarkan handout pada presentation lepas-lepas. Tapi saya dah berazam nak edarkan pada kali ini. Sebab saya pasti, "no one could understand, only i can jot down some main points to them". Tiada siapa boleh faham hanya dengan pembentangan lisan semata. Saya sendiri mengambil masa untuk digest "Capital Market and Services Act 2007". Itupun banyaknya saya tak berapa nak faham. Tapi, untuk summarise sekadarnya, insyaallah.. Lalu saya bertekad nak curi-curi masa dalam kelas fiqh jinayat untuk "conteng-conteng" yang sekadarnya untuk diedarkan pada kawan-kawan sewaktu present nanti.

Sewaktu nak exit pagar asrama, saya kasihankan sahabat-sahabat yang beratur panjang menunggu bas yang tak kunjung tiba. Saya tumpangkan beberapa orang untuk ke kampus USIM. Masa berlalu tanpa menoleh. "Kak yam selalu ke keluar lewat?" Syu, sahabatku bertanya. "Sejak dah ada kereta ni, selalu lah macam ni. Kalau naik bas, memang dah lambat lah..." Saya menjawab tanpa soal. Kaki cekap menekan pedal minyak sambil bertukar-tukar cerita.

MALANG TAK BERBAU

Kereta yang saya langgar.. Walaupun kereta saya lebih teruk keadaannya, gambarnya lansung tidak diambil..

Dari kejauhan di simpang ke Bandar Baru Nilai, saya identified lampu trafik bewarna hijau. Angka digit banyak lagi, dan saya tak mengejar lampu isyarat. Kereta saya terus meluncur. Kereta semakin mendekat dengan kereta di hadapan. Honda Civic, model yang agak terkini. Benak saya lambat mentelah, kereta-kereta di hadapan tidak bergerak. Otak saya lambat memberi reaksi, saya bingung...panic barangkali. Kereta saya laju, tiada possibility nak elakkan pertembungan. Saya keliru, kereta di hadapan saya mengapa tak berjalan. Tiba-tiba, "Dummmm!!!!!" Masa bagi saya seakan terhenti. Baru saya sedar, trafik baru bertukar hijau. Kereta-kereta seakan mengambil masa untuk bergerak kerana beratur panjang. Saya sebenarnya "hilang" sewaktu kejadian itu berlaku.. Begitu pantas sekali. Air mata lansung tak keluar. Alangkah lambatnya otak saya merespon, hati saya lambat berasa. Tak seperti selalu. Satu saja dalam fikiran ketika itu, "Allah... ampunkan dosa hambamu!"

Perlahan-lahan terbayang wajah suami, abah, mak langat, mak kkb..... Dengan siapa saya nak bergantung ketika ini.... Pemuda cina, pemilik Honda Civic yang saya langgar meluru ke arah saya. "Ini sudah macam mana? Kenapa boleh jadi begini? kenapa you langgar kereta saya?" Ini macam, mahu kira camana? Saya claim insuran dari awak kalau begini..." Saya terteleku dimarahi. Sungguh! Saya hilang punca. Kereta abah remuk di hadapan, mahu 3-4 ribu kalau hantar workshop. Kasihan abah, sampai sekarang saya masih bergantung padanya memandangkan saya masih belajar lagi. Saya terfikir sahabat-sahabat yang saya tumpangkan... Saya risaukan presentation saya.... Tak ada peluang untuk dapat markah carrymark untuk subjek ini kalau bukan hari ini... kebarangkalian untuk saya ke kelas fiqh jinayat juga sudah tiada. Saya pasrah..

PRESENTATION

Selesai dari membuat report di Balai Polis Nilai, saya menaiki teksi ke kampus. Duit satu sen pun tiada pada saya. Mujur Syu di sisi. Dengan bayaran rm 15, sampai juga kami di FSU. Saya melangkah kaki ke kelas berbekalkan kefahaman yang tak seberapa. Saya tekad menerangkannya semampu yang boleh walau tanpa "ABM" (alat bantu untuk pembentangan). Saya laluinya sekadar yang saya mampu dengan semangat yang masih ada. Saya sedar, seringkali saya tergagap kerana kurang preparation, kurang tumpuan. Persiapan terakhir tak dapat dilaksanakan sehingga ke akhirnya. Tapi, alhamdulillah....selesai juga..

KETUKAN DARI ABAH DAN KISAH KHAULAH BINTI TSA'LABAH

"Apa dosa kamu, Allah nak bagi kaffarah... Ke dosa abah, pun tak tau..." Terpana saya mendengar bicara abah.. Saya boleh ambil sesuatu. Kalau ada apa-apa yang berlaku, semak balik perbuatan kita sebagai hambaNya. Yang mana yang mungkin mendatangkan murkaNya... segeralah kita bertaubat kepadaNya.. Sucikan kembali diri kita sehingga memungkinkan doa dan munajat dapat menembusi langit sebagaimana adanya kisah Khaulah Binti Tsa'labah. Wanita yang bukan calang-calang sampai pengaduannya kepada Rasulullah s.a.w didengari Allah s.w.t. Cetusan rasanya diberi perhatian besar oleh Allah s.w.t sehingga menjadi prinsip dalam perundangan syariah Islam seperti yang termaktub dalam Surah al-Mujadalah. Khaulah adalah seorang wanita biasa di zaman Rasulullah s.a.w yang tak mungkin disamakan dengan wanita biasa di zaman ini! Allah s.w.t hadir mengikuti perkembangan isu peribadi seorang wanita Islam biasa akan pengaduannya kepada Rasulullah s.a.w tentang perlakuan suaminya yang buruk sehingga men-zhihar isteri. Inilah yang menyebabkan Allah s.w.t menurunkan hukumnya dari tujuh petala bumi. Melihat pada masa diturunkan ayat ini, adalah ketika mana di zaman Madinah. Zaman yang mana menempatkan satu jemaah yang baru "tumbuh". Masyarakat di zaman itu memiliki iman yang matang, gambaran yang sempurna tentang akidah Islam dan jiwa yang tulus untuk akidah ini, termasuklah serikandi Khaulah. Dalam kisah ini, kita dapat melihat Allah telah memberi perhatian dan pemeliharaan yang besar juga teliti akan jemaah yang baru tumbuh ini. Allah s.w.t telah mentarbiyyah mereka dengan manhaj-Nya dan menyemai ke dalam setiap diri anggotanya perasaan berada dalam pemeliharaan-Nya itu.

"Sesungguhnya Allah telah mendengar (dan memperkenan) aduan perempuan yang bersoal jawab denganmu (wahai Muhammad) mengenai suaminya, sambil dia berdoa merayu kepada Allah (mengenai perkara yang menyusahkannya), sedang Allah sedia mendengar perbincangan kamu berdua. Sesungguhnya Allah Maha Mendengar, lagi Maha Melihat. Orang-orang yang "ziharkan" isterinya dari kalangan kamu (adalah orang-orang yang bersalah, kerana) isteri-isteri mereka bukanlah ibu-ibu mereka. Ibu-ibu mereka tidak lain hanyalah perempuan-perempuan yang melahirkan mereka dan sesungguhnya mereka (dengan melakukan yang demikian) memperkatakan suatu perkara yang mungkar dan dusta dan (ingatlah), sesungguhnya Allah Maha Pemaaf, lagi Maha Pengampun. Dan orang-orang yang "ziharkan" isterinya, kemudian mereka berbalik dari apa yang mereka ucapkan (bahawa isterinya itu haram kepadanya), maka hendaklah (suami itu) memerdekakan seorang hamba sebelum mereka berdua (suami isteri) bercampur. Dengan hukum yang demikian, kamu diberi pengajaran (supaya jangan mendekati perkara yang mungkar itu) dan (ingatlah), Allah Maha Mendalam PengetahuanNya akan apa yang kamu lakukan. Kemudian, sesiapa yang tidak dapat (memerdekakan hamba), maka hendaklah dia berpuasa dua bulan berturut-turut sebelum mereka (suami isteri) itu bercampur. Akhirnya sesiapa yang tidak sanggup berpuasa, maka hendaklah dia memberi makan enam puluh orang miskin. Ditetapkan hukum itu untuk membuktikan iman kamu kepada Allah dan RasulNya (dengan mematuhi perintahNya serta menjauhi adat Jahiliah) dan itulah batas-batas hukum Allah dan bagi orang-orang yang kafir disediakan azab seksa yang tidak terperi sakitnya." (al-Mujadalah : 1-4)


Apakah rahsia untuk jadi seperti Khaulah...Akidah yang tulus, iman yang tinggi, dan prinsip yang kuat...

PENGAJARAN

Ada beberapa pengajaran untuk saya koreksi diri....

1)Sentiasa bertaubat kepada Allah dan memelihara diri dari dosa.
2)Keluar ke kampus lebih awal untuk mengelakkan segala kemungkinan buruk akibat terburu-buru.
3)Sentiasa redha akan segala ketentuannya.
4)Hargai mak ayah.
5)Hargai sahabat. Terima kasih Syu kerana bersama akak di sisi (^_^)
6)Kena kuat walaupun suami jauh... TT

Wallahu'alam....

2 comments:

  1. Salam..
    innalillahi wainna ilaihi raaji'un..
    akak,takziah atas musibah..

    alhamdulillah,akak dan kawan2 xda pape..

    ReplyDelete
  2. salam...maryam...sedihnyaa baca cerita ni. walaupun dah lama. boleh bayangkan wajah awak ngan wajah pak cik. semoga mereka sehat selalu..;) Jaga diri baik-baik..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...